Kovács Szilvia – Pici piac

Tudjátok, hogy online is, sőt most már főleg online tartok fejlesztő foglalkozásokat. Rengeteg oldalt, applikációt, bővítményt, szoftvert használok és ezeket előszeretettel mutatom be nektek.
A Balázs-Diák Módszertani Központ saját fejlesztésű szoftverét az ügyesedni (https://ugyesedni.hu/) képességfejlesztést játéktárát kezdtem tesztelni két hónappal ezelőtt. 
Ezek a játékok képességfejlesztő, felzárkóztató és tanulás támogató játékok, amelyek az óvodás kortól egészen a felső tagozatig használhatók. Használható számítógépen, tableten és telefonon.

Ezek a játékok a különböző képességfejlesztő foglalkozásokon nagyon jól használhatók egyénileg vagy akár csoportosan is. Mivel a játékokon belül a differenciálás könnyedén megvalósítható, így ez nagy segítség lehet a csoportos fejlesztéseken. 
Korábban írtam nektek az egyik kedvencemről és annak előnyeiről és hátrányairól. Az a játék a galambposta nevű játék volt. Ma egy újabb kedvencem hoztam nektek, ami pedig a pici piac néven lelhető fel. Ez egy emlékezet fejlesztő játék, aminek a kerettörténete, hogy a kisfiú elmegy vásárolni és nekünk meg kell jegyeznünk, hogy mit kért és odaadni neki.

Eszembe jutott erről, amikor gyerekként a nagymamám falujában boltba mentem egyedül. Egyre többet és többet tudtam megjegyezni abból, amit a nagymamám kért. Először 1-2, majd később már 8 dolgot is fejben tudtam tartani. Ez a játék ennek a való világban előforduló jelenségnek a digitális változata.

A játék 4 lépcsős beállítású és sajnos csak szövegesen jelenítették meg az első oldalt, nem pedig ikonokkal. Ez nem jelent problémát, ha iskolás gyerekekkel próbáljuk a játékot, de megnehezíti a még olvasni nem tudó gyerekek navigálását. Mivel én online és live formában használom a gyerekekkel, így a könnyű körülírhatóság nagyon fontos.

  1. Az első oldalon ki tudjuk választani, hogy hanggal, szöveggel vagy mindkettővel legyen a bevásárló listának, hogy mennyi idő után kérünk segítséget, ha kérünk és hogy mennyi ideig várakoztassunk. Az óvodásoknál a beállításnál rendszeresen a csak szóbeli listára állítottuk, hisz úgysem tudnak még olvasni, de iskolás korúaknál a hangos és írott lista kombinációját preferáltam. Fontos kiemelni, amit korábban is írtam, hogy iOS-én a hang működése esetleges, többnyire nincs, de androidon és pc-n tökéletes. Nagyon jó, hogy csak hang vagy csak szöveg is lehet, hiszen így más memória területeket fejleszthetünk.
  1. Beállítási szint a termékek mennyisége. Minél fiatalabb gyermekkel dolgozunk annál kevesebbet érdemes választani. Grafikus megjelenítés már az óvodásoknak is kedvez.

  2. Beállítási szint a megjegyzendő elemek száma. Ez grafikusa is szépen megjelenített.

  3. Beállítási szint a megjegyzendő dolgok fő kategóriája ( fagylalt,virág, gyümölcs, zöldség vagy vegyes). Ezt rá szoktam bízni a gyerekekre. Szerintem a fagylalt a legnehezebb, mert ott csak színbeli eltérés van, ezért ezt még óvodásokkal nem javaslom

A játék menete:

Meghallgatjuk vagy elolvassuk a listát és kiválogatjuk sorrendben az adott termékeket.
Ha túl nehézre állítottuk és sok a tévesztések akkor automatikusan könnyít a következő körökben a játék. Mivel ehhez nem kell külön beállítás így a gyermek nem éli meg sikertelenségnek, hanem azt veszi észre, hogy az elején nem ment és most meg igen. Ez egy hasznos funkció.

Előnyök:

-Jól fejleszti az vizuális, intermodális és vagy auditív memóriát attól függően, hogy hogy állítjuk be.
-Iskolások saját maguknak be tudják állítani viszonylag könnyen (ha megbeszéltük velük és megmutattuk már többször, hogy hogy kell beállítani, hogy nekik jó legyen)
-Szép a grafikája
-Szókincsbővítésre is kiváló
-Jól lehet vele differenciálni a beállítások sokrétűségének köszönhetően

Hátrányok: 

– iOS-en nincs hangja (nálam legalábbis és akikkel próbáltam nekik sem volt), de remélhetőleg rövidesen lesz. Óvodásoknak nem könnyű az első beállítási szint, mert csak szöveges.

– A többi játékhoz képest nem annyira motiváló, mert itt nincs csillagok gyűjtése vagy bármilyen vizuális megjelenítés, hogy milyen ügyes a gyerek

Kiknek ajánlom?

Ajánlom iskola előtt álló óvodásoknak, középsősöknek és általános iskolásoknak. Különösen javaslom a használatát azoknál a gyerekeknél, akiknek az emlékezeti területeket szeretnénk fejleszteni.