Kovács Szilvia – Galambposta

Tudjátok, hogy online is, sőt most már főleg online tartok fejlesztő foglalkozásokat. Rengeteg oldalt, applikációt, bővítményt, szoftvert használok és ezeket előszeretettel mutatom be nektek.
A Balázs-Diák Módszertani Központ saját fejlesztésű szoftverét az ügyesedni (https://ugyesedni.hu/) képességfejlesztést játéktárát kezdtem tesztelni az elmúlt hónapban.
Alapvetőlen ezek a játékok képességfejlesztő, felzárkóztató és tanulás támogató játékok, amelyek az óvodás kortól egészen a felső tagozatig használhatók. Használható számítógépen, tableten és telefonon. Ezek a játékok a különböző képességfejlesztő foglalkozásokon nagyon jól használhatók egyénileg vagy akár csoportosan is. Mivel a játékokon belül a differenciálás könnyedén megvalósítható, így ez nagy segítség lehet a csoportos fejlesztéseken. 

Én egyéni live óra keretei között alkalmaztam mindig és minden gyerekkel beszélgettem is róla, hogy melyik játék tetszik és melyik nem. Sajnos a gombok nem „beszélő gombok”, így ahol nem ikonok vannak ott az olvasás képességét elvárják a gyerekektől, ez néha némi kihívást jelent online oktatás során, illetve mivel apple termékekre nem tökéletes még az optimalizálás, így azokon jellemzően nem volt hang a tesztelés időszakában nálunk. Vannak könnyebben és nehezebben beállítható játékok. Van két lépcsős és 4 lépcsős beállítás. 
Mindenesetre még azoknál a játékoknál is sikerült a beállításokat online elnavigálni, ahol nincsenek ikonok csak szöveg és ovisokkal is ki tudtuk ezt vitelezni.

Egy nagyon pozitív dolog viszont kiemelendő, mégpedig, hogy minden gyerek nagyon lelkesen próbálta ki a játékokat. Ilyenkor a pedagógusnak természetesen ott kell lenni és asszisztálni, de a feladatvégzés az óvodások számára is önálló munka lehet.  Rengeteg lehetőség van ezekben a játékokban, ha megfelelően állítjuk be a gyerek képességeihez mérten és ha megtaláljuk az órán a játékok tökéletes mennyiségét. Osztályteremben el tudom képzelni, hogy 1-1 állomáson csoportosan játszhassanak a gyerekek vele, de egyéni órán nyilván ez teljesen más. Az én egyéni online óráimon vagy az óra elején vagy az óra végén vagy az elején és végén is 1-1 játékot találtam a leghatékonyabbnak.

A mai nap az egyik kedvencemről fogok nektek beszámolni részletesen. A neve „galambposta” Először is ez a játék a szoftveren belül az „iskola előkészítő” feladatok között található meg, de ez mivel kifejezetten a vizuális alak-háttér differenciálást és a vizuális figyelmet fejleszti, így én ezt nem csak ide sorolnám, mert ez egy nagyon fontos képesség iskoláskorban és a legtöbb részképesség zavaros gyermeknek ez a  terület az iskolában is nehézséget okoz.. Enélkül gyakorlatilag nincs szövegértés, és ez a képességünk még aktívan alakul alsós korunkban is. Nem beszélve arról, hogy betűk és számok is vannak benne, amiknél persze lehet külön venni az olvasás képességét, de ha nem választjuk külön, akkor máris nem csakis az óvodás korosztályé a feladat. Így én ezt nem csak ide sorolnám, ahol eredetileg megtalálható.

A játék maga: 
Ha kiválasztottuk a galambpostát és rámentünk a playre akkor 6 opciót kínál fel nekünk a játék. Válogató, Leltározó, Keresgélő, Nyomozó, Képmásoló, és Bélyeggyűjtő. Formák, számok, betűk és ezek vegyesen választhatók a gyakorláshoz. Könnyű, közepes, haladó és nehéz pályákon próbálható ki. Külön kiemelendő a szép grafika, amit több gyerek is megjegyzett.  Mindegyik játék fantasztikus és mindegyiket imádták a gyerekek egy kivételével.
Minden pályának nagyjából azonos a „története”. A galamb egy levelet közvetít valakinek és mi a borítékot látjuk alakzatokkal és egy csinos kis bélyeggel (ezt is több gyerek kiemelte, hogy mennyire jó, hogy mindig más állat van rajta). Van olyan játék, ami fekete- fehér és van színes ( a legtöbb ilyen). Az abszolút kedvenc a „keresgélő”, amikor színes gombok vannak és a monitoron felvillanó betűt/számot/formát kell kikeresnünk és megnyomni azt a gombot, amilyen színű az a forma. Ez egy szuper játék és imádják a gyerekek a csillagok gyűjtését. 

Előnyök:

Jól fejleszti az alak-háttér differenciálás képességét.

  • Iskolások és óvodások is saját maguknak be tudják állítani viszonylag könnyen (ha megbeszéltük velük és megmutattuk már többször, hogy hogy kell beállítani, hogy nekik jó legyen), mert itt ikonokkal kell állítani
  • Szép a grafikája
  • Szórakoztató és motiváló a csillagok gyűjtése
  • Jól lehet vele differenciálni a beállítások sokrétűségének köszönhetően
  • Hatból öt játékot nagyon szerettek a gyerekek
  • Ha párhuzamosan játszunk két gyerekkel vagy egy felnőtt és egy gyerek két külön eszközön, akkor lehet belőle versenyt is csinálni, ami bizonyos esetekben jó hatással van a teljesítményre, mert motiválságot biztosíthat

Hátrányok: 

  • iOS-en nincs hangja (nálam legalábbis és akikkel próbáltam nekik sem volt), de remélhetőleg rövidesen lesz
  • iOS-en a szélső gombok nem mindig működnek pontosan (sajnos ez többször előfordult) azaz alá kell kattintani
  • A „nyomozó” nevű játék benne nagyon nehéz. A könnyű pálya is nehéz még a 9 éves részképesség zavaros gyerekeknek is.

Kiknek ajánlom?

Ajánlom iskola előtt álló óvodásoknak és alsósoknak. Különösen javaslom a használatát azoknál a gyerekeknél, akiknek a vizuális tagolásuk (alak-háttér differenciálási nehézség fennáll)